Wymiana płynu hamulcowego – jak, gdzie i kiedy?
Data publikacji 30 lipca 2018
Dbając o stan techniczny swojego auta pamiętamy o wielu sprawach. O regularny sprawdzaniu i wymianie oleju silnikowego, o kontrolowaniu stanu ogumienia, świateł, a nawet klocków hamulcowych. Świadomość konieczności ciągłego sprawdzania i ewentualnego wymieniania poszczególnych podzespołów w samochodzie jest całkiem spora. Niestety w ogromnej większości omija ona jedną z najważniejszych czynności jaką jest wymiana płynu hamulcowego.
Bo najważniejsze to się zatrzymać
Układ hamulcowy ma kluczowe i wręcz krytyczne znaczenie w codziennym jeżdżeniu samochodem. Choćby nawet najmniejsza jego niesprawność może kierowce, jego pasażerów, a także osoby postronne, kosztować nawet życie.
Świadomość sprawdzania stanu klocków hamulcowych, czy też tarcz hamulcowych jest odpowiednia. Mało kto jednak pamięta o sprawdzania innego, nie mniej istotnego elementu tego układu, czyli płynu hamulcowego.
Wymiana płynu hamulcowego – dlaczego?
Płyn hamulcowy używany jest do przekazywania sygnału z pedału hamulca, wprost do tłoczków i zacisków hamulcowych, które wraz ze wzrostem ciśnienia w płynie będą się zaciskały na tarczy hamulcowej.
Ze względu na charakterystykę układu w którym pracuje płyn hamulcowy, czyli ogromne siły tarcia i z tego powodu wytwarzane duże temperatury, części tej energii cieplnej przekazywana jest do płynu hamulcowego, przez co podnosi się jego temperatura. Kluczowym parametrem określającym jakość i sprawność danego płynu jest temperatura w której zacznie się on gotować.
Nowy i świeży płyn na ogół zagotuje się w temperaturze dopiero 230-260 stopni Celsjusza. Płyn zużyty i wyeksploatowany posiada tę temperaturę graniczną znacznie niżej, nawet poniżej 180 stopni Celsjusza. Zagotowany lub w górnej granicy temperaturowej płyn będzie znacznie zmniejszał skuteczność hamowania, a nawet może całkowicie odciąć hamulce.
Jak zużywa się płyn hamulcowy?
Płyn hamulcowy posiada bardzo niepożądaną cechę, a mianowicie bardzo chętnie chłonie wodę. Co prawda pracuje on w układzie zamkniętym i nie ma stałego dostępu do wody i wilgoci, jednak mimo to część skroplonej wody przedostaje się do jego składu, najczęściej poprzez przejecie cząsteczek wody z gumy, z której to wykonane są wszystkie przewody hamulcowe.
Wzrost ilości wody w płynie hamulcowym stale i systematycznie zmniejsza jego temperaturę wrzenia, a co za tym idzie skuteczność działania hamulców.
Proces ten jest nieunikniony i stale postępuje, dlatego regularna wymiana płynu hamulcowego jest tak ważna. Powinna się ona odbywać minimum co 2-3 lata lub co około 40 tys kilometrów.
Wymiana płynu hamulcowego – co gdy zapomnimy?
Wyeksploatowany i zużyty płyn stanowi śmiertelne niebezpieczeństwo dla każdego pasażera i kierowcy samochodu w którym pracuje. Z powodu niewłaściwych parametrów dotyczących temperatury wrzenia powoduje on nieprawidłowe działanie układu hamulcowego, a nawet jego całkowitą awarię.
Dodatkowo złe parametry płynu np. jego lepkość, która też traci swoje właściwości wpływa na działanie dostępnych w układzie bezpieczeństwa auta systemów, które swoje działanie opierają na zmiennym rozkładzie siły hamowania, którą komputer steruję automatycznie. Niewłaściwa lepkość płynu wpływa na skuteczność działania tych systemów, które gdy ich funkcjonowanie jest zaburzone lub całkowicie nieskuteczne, zmieniają nagle charakterystykę pracy układu hamulcowego i przez to stają się nieprzewidywalne dla kierowcy.
Jak więc widać płyn hamulcowy jest niezwykle ważny dla codziennego bezpieczeństwa podczas korzystania z samochodu. Regularna wymiana płynu hamulcowego powinna być taką samą rutyną jak tankowanie paliwa.