Światła do jazdy dziennej – hit czy kit? Sprawdź!
Data publikacji 3 września 2018
Czym są światła do jazdy dziennej?
Światła do jazdy dziennej, są swego rodzaju oświetleniem samochodu, są one przeznaczone do jazdy w ciągu dnia. Światła do jazdy dziennej nie są tym samym co światła mijania, których używanie jest nakazane przepiasmi prawnymi w licznych krajach na świecie. W krajach, gdzie istnieje obowiązek jazdy na światłach mijania, światła do jazdy dziennej nie mają często zastosowania. W niektórych krajach natomiast, dopuszcza się stosownie świateł do jazdy dzienniej zamiast świateł mijania, do jazdy w ciągu dnia. Istnieją też państwa, gdzie w ogóle nie obowiązuje używanie ani świateł do jazdy dziennej ani świateł mijania w standardowych warunkach w ciągu dnia, a włączenie świateł jest w tym przypadku wymagane jedynie podczas jazdy w tunelach lub przy złej przejrzystości pwietrza.
Moc świateł mijania mieści sie w przedziale od kilku do kilkunatu watów (w przeciwieństwie do świateł mijania, gdzie pojedyncza żarówka ma moc o wartości 40-55 W). Od roku 2011 wedle dyrektywy 2008/89/WE, wszystkie nowe samochody o masie do 3,5 tony, którę są sprzedawane w krajch Unii Europejskiej, są obowiązkowo wyposażone w światła do jazdy dziennej. Pozostałe modele, kótre były dotąd produkowane, nie są zobligowane do posiadania tych świateł.
Przepisy dotyczące świateł do jazdy dziennej w Polsce
Według obowiązujących w kraju przepisów prawnych, światła do jazdy dziennej, mogą być używane – pod warunkiem dobej widoczności i przejrzystości powietrza – zamiast obowiązkowych świateł mijania od świtu do zmierzchu. Światła takie powinny na kloszu mieć specjalne oznakowanie symbolem RL.
Istnieją specjalne wymogi dotyczące montażu świateł do jazdy dziennej w pojeździe:
- Światła powinny być zamontowane na równej wysokości, powinny być umieszczone też symerycznie w stosunku o osi pojazdu
- Odległość pomiędzy lampami powinna być min. 60 cm (pomiar dokonywany od wewnętrznej krawędzi), jeśli pojazd nie przekracza 130 cm szerokości – odległośc min. to 40 cm
- Odległość dolnej krawędzi do ziemi to min. 25 cm, natomiast mierzona od ziemi do krawędzi górej to 150 cm
- Ponadto lampy nie mogą wystawać poza boczne krawędzie pojzdu i powinny włączać się automatycznie
Decydując się jednak na włączenie świateł mijania, światła do jazdy dziennej powinny same się wyłączyć.
Światła do jadzy dziennej tylko przy dobrej widoczności
Wielu kierowców, niestety zapomina o tym, że na światłach dojazdy dziennej – zamiast świateł mijania, można jeżdzić tylko i wyłącznie w warunkach dobrej, nieograniczonej niczym widoczności. Należy pamiętać o tym, że kiedy robi się mgła, pada deszcz czy też śnieg – we wszystkich tych przypadakcha należy skorzystać już ze świateł mijania, które umożliwiają lepszą widoczność. To często popełniany błąd, który może być karany przez policję mantatem w wysokość 200 zł i grozi 2 punktami karnymi.
Po co w takim razie korzystać ze świateł do jazdy dziennej?
Odpowiedź na to pytanie jest oczywista – zwyczanie z powodu oszczędności. Jazda na światłach dziennych jest o wiele bardziej oszczędna niż na światłach mijania. Zamiast ok 120 watów, które są potrzebne do pracy żarówek świateł mijania, światła do jazdy dziennej są w stanie prawidłowo pracowac przy zaledwie 30-40 watach (stosując żarówki ledowe można zyskać jeszcze większą oszczędność). Ta oszczędność z koleji wiąże się z oszczędnością paliwa i staje się jasne, dlaczego warto używać świateł do jazdy dziennej. Kolejno częste używanie świateł do jazdy dziennej, pozwala na wydłużenie żywotności i czasu pracy świateł miajania, które są niezbędne o wiele rzadziej. Dlatego też wielu kierowców – właśnie kierując się oszczędnościami, decyduje się na jazdę z użyciem świateł do jazdy dziennej.
Światła do jazdy dziennnej dobrej jakości
W samochodach, które nie posiadają świateł do jazdy dziennej, można je samodzielnie zamontować. Należy jednak pamiętać, podczas ich zakupu – aby sięgać po produkty dobrej, wysokiej jakości. Niskiej jakości światła, sprawiają, że samochód nie jest dobrze oświetlony – co może skutkować nawet utratą dowodu rejestracyjnego, a przede wszystkim jest słabo widoczny i niebezpieczny na drodze.