Akumulatory – jak wybierać i czym się kierować przy zakupie?

0
52
akumulatory

Współczesny rynek motoryzacyjny prześciga się nie tylko w ofercie, konkurując wydajnością i bezpieczeństwem, ale również rodzajami i rozwiązaniami dla różnych samochodów. Nie inaczej jest w świecie akumulatorów, gdzie co rusz mamy do czynienia z innowacjami i udoskonalonymi technologiami. Inny model będziemy instalować w elektrycznej Tesli Roadster, inny w hybrydowym Priusie, a jeszcze inny w Volkswagenie Passacie z systemem Start-Stop – wszak każde z tych aut diametralnie różni się od siebie pod względem konstrukcyjnym. W poniższym artykule przedstawimy, jaki akumulator do samochodu powinniśmy wybrać. Czy najtańszy oznacza najgorszy, oraz czy najdroższy zawsze jest gwarancją jakości?

Rodzaje akumulatorów na rynku

  • Akumulatory kwasowo-ołowiowe (SLA) – stosowane są w większości pojazdów, od samochodów osobowych przez furgonetki dostawcze aż po motocykle. Niekwestionowaną zaletą jest możliwość przywrócenia fabrycznych parametrów poprzez naładowanie akumulatora „na pusto”, z drugiej jednak strony wadą jest ryzyko zasiarczenia w przypadku długotrwałego rozładowania.
  • Akumulatory żelowe (GEL) – stosowane są w pojazdach, które wolno, ale głęboko rozładowują baterię, czyli w pojazdach terenowych oraz takich, które są wyposażone w technologię Start-Stop. Ich zaletą jest odporność na wstrząsy i pracę pod różnym kątem nachylenia, natomiast wadą jest wymóg starannie dobranych warunków ładowania – w przeciwnym razie mogą stracić swoją fabryczną pojemność.
  • Akumulatory o podwyższonej wydajności (EFB, AFB, ECM) – są dwukrotnie bardziej wydajne od tradycyjnych akumulatorów kwasowo-ołowiowych, stosowane w pojazdach z rozbudowaną elektroniką oraz do miejskiej jazdy Start-Stop (duża ilość odpaleń). Zalety? O wiele większa wydajność za niewiele większe pieniądze w stosunku do SLA. Wady? Kompletny brak odporności na rozładowania.
  • Akumulatory typu Absorbed Glass Mat (AGM) – najwydajniejsze, ale i najdroższe akumulatory dostępne na rynku, stosowane w hybrydach i w pojazdach z szybkim, ale płytkim poborze prądu (głównie pojazdy uprzywilejowane – karetki, samochody policyjne). Do zalet należy ich całkowita bezobsługowość – nie wymagają uzupełniania elektrolitu. Z kolei wadą – poza wysoką ceną – jest brak odporności na wysokie temperatury.

Jaki akumulator do samochodu powinniśmy dobrać?

Zasada jest prosta – jaki akumulator zastosował producent, taki typ powinniśmy sami dobrać. Jeżeli producent zastosował akumulator AGM – nie dobieramy wtedy SLA, bo tradycyjny kwasowo-ołowiowy wytrzyma maksimum kilka tygodni. Wybór Absorbed Glass Mat w miejsce SLA również nie przyniesie pozytywnych efektów – zbyt wysoka temperatura w komorze silnika zniszczy baterię, a w konsekwencji – istnieje ryzyko uszkodzenia wiązki elektrycznej. Należy zwrócić uwagę na pojemność – dostosowujemy ilość amperogodzin do pojemności skokowej silnika. Prąd rozruchowy – im wyższy, tym lepszy, nie będzie miało negatywnych efektów, a zapewni lepszy i płynniejszy rozruch zimą. Istotny jest również rodzaj biegunów i kształt akumulatora – na nic dobre parametry, skoro nie umocujemy go w naszym samochodzie?

Wiedząc już, jaki akumulator do samochodu powinniśmy zastosować, powinniśmy sprawdzić jaką baterię zamontował producent i wymienić na pokrewny. Pamiętajmy też, że najtańszy nie zawsze oznacza najgorszy, a najdroższy nie gwarantuje najwyższej jakości!

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here