Czas na opony letnie

0
218
opony letnie

Najprawdopodobniej nie będziemy już mieć nawrotu zimy, a jezdnie od dawna są czarne, a ponadto suche przez braki jakichkolwiek opadów atmosferycznych. Nawet jeżeli zaistnieje sporadyczny opad śniegu, to nie warto odkładać wymiany opon z zimowych na letnie w nieskończoność, ponieważ ogumienie zimowe na twardych nawierzchniach jest bardzo podatne na zniszczenia, a nie chcemy kupować nowych opon zimowych na każdy nowy sezon.

Opony letnie a zimowe – różnice

Opony zimowe są miękkie właśnie dlatego, aby na śniegu i lodzie mogły łatwiej współpracować z podłożem i tym samym zapewniać zwiększoną przyczepność do jezdni. Przy nawierzchniach twardych, pozbawionych oblodzenia nie ma już takiej potrzeby i do bezpiecznej jazdy wystarczy ogumienie letnie, które jest twardsze. Oznacza to zresztą nie tylko oszczędność opon, łatwiej ulegającym zniszczeniu przy miękkim materiale, ale także znaczne obniżenie zużycia paliwa, gdyż auto na oponach miękkich potrzebuje go znacznie więcej do przejechania identycznego odcinka drogi.

Wymiana opon na letnie

Często kierowcy posiadają na wymianę nie tylko same opony, ale całe koła, gdyż jest to wygodniejsze. Dzieje się tak m. in. dlatego, że latem stosuje się najczęściej ozdobne, otwarte felgi aluminiowe, a na zimę, ze względu na błoto pośniegowe, kierowcy zakładają felgi żelazne, dodatkowe chroniąc ich wnętrza kołpakami. W tym wypadku podczas wymiany konieczne jest ustawienie zbieżności kół oraz ich odpowiednie wyważenie, wymiany należy więc bezwzględnie dokonywać w zakładzie, który jest wyposażony w odpowiednie urządzenia. Złe wyważenie i brak zbieżności kół grozi bowiem zaburzaniem toru jazdy, a także nierównomiernym zużywaniem się opon, a dokładniej ich zdzieraniem. Przy złej zbieżności kół wystarczy kilka tygodni jazdy, a opony nadają się wyłącznie do utylizacji.

Co jeszcze zrobić po zimie?

Po sezonie zimowym warto również sprawdzić inne elementy pojazdu. Trzeba uzupełnić płyny, jak płyn hamulcowy, czy płyn do spryskiwaczy, a także oczyścić auto z błota pośniegowego. Dobrze jest również mieć ustanowiony termin po zimie na coroczny okresowy przegląd techniczny, tym bardziej że kierowcy często mają w zwyczaju bywać mniej ostrożnymi podczas jazdy po często zapobiegawczej jeździe w czasie zimy. Samochód musi być więc sprawny w stu procentach, aby jeździć bezpiecznie.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here