Manual czy automat? Którą skrzynię biegów wybrać?

0
172
manual czy automat

Jeszcze dekadę temu korzystanie z automatycznej skrzyni biegów było dla typowego Kowalskiego prawdziwą mordęgą. Znacznie gorsze osiągi auta, większe spalanie i ogromne koszty eksploatacyjne spowodowały, że na temat skrzyń automatycznych krążyły same niepochlebne opinie i przypięta im została łatka rozwiązania gorszego.
Obecnie ten rodzaj skrzyni biegów ma tyle samo zwolenników co i przeciwników, którzy przerzucają się argumentami nad wyższością preferowanego sposobu zmiany biegów. Jak to więc wygląda na prawdę oczami osoby stojącej całkowicie z boku tego sporu?

Źródło problemu

Wszystkie negatywne opinie na temat działania skrzyń automatycznych powstały przed wieloma laty, gdy faktycznie ich technologia była na bardzo niskim poziomie. Notoryczne awarie, które uniemożliwiały jazdę i prowadziły do ogromnych rachunków napraw, to niestety był fakt. Dodatkowo wielu kierowców narzekało na uciążliwości związane z potrzebą dynamiczniejszej jazdy. W sytuacji wyprzedzania i potrzeby szybkiego wrzucenia niższego biegu, aby uzyskać odpowiednio wysokie obroty silnika i moment obrotowy, skrzynia automatyczna potrafiła się zauważalnie ociągać ze zmianą przełożenia, co mogło powodować niebezpieczne sytuacje.

Zalety i wady automatycznej skrzyni biegów

Z biegiem lat i wraz z postępem technologii, automatyczne skrzynie biegów stały się znacznie doskonalsze i wygodniejsze w codziennym użytkowaniu. Pytanie, które wielu nabywców sobie zadaje kupując nowy samochód, czyli to czy wybrać manual czy automat, ma uzasadnienie jak nigdy przedtem.
Nowych samochodów z automatyczną skrzynią biegów stale przybywa na naszych drogach. Głównym tego powodem jest przede wszystkim wygoda tego rozwiązania. Odchodzi konieczność ciągłego manewrowania dźwignią zmiany biegów, co jest szczególnie wygodne podczas jazdy w mieście, czyli w przeważającej większości pokonywanych samochodem kilometrów.

Dodatkowo znacznie zwiększa się bezpieczeństwo prowadzenia samochodu. Pozbawiony jest on pedału sprzęgła i konieczności koncentrowania uwagi na zmianie biegów. Dzięki czemu do jazdy samochodem używana jest tylko jedna noga, a cała uwaga skoncentrowana jest na otoczeniu i prowadzeniu auta.

Ten sposób zmiany biegów jest szczególnie polecany początkującym kierowcom, ponieważ mają oni często problemy zarówno z ruszaniem ze sprzęgłem, jak również z utrzymaniem właściwej koncentracji na wszystkich aspektach związanych z jazdą samochodem.
Jeśli dodamy do tych wszystkich zalet niezwykle szybkie zmiany biegów, bardzo inteligentne wybieranie konkretnych przełożeń i wynikające z tego powodu bezpieczeństwo i oszczędności paliwa otrzymujemy wniosek. że ten ogromny wzrost popularności nie jest przypadkowy.

Oczywiście znacznie poprawione obecne skrzynie biegów nie są wolne od wad. Dotyczą one przede wszystkim wysokich kosztów zakupu samochodów z taką przekładnią, jak również sporych kwot potrzebnych na serwisowanie i ewentualne naprawy. Z pewnością nie równoważą one oszczędności uzyskiwanych na paliwie. Bierze się to głównie z powodu bardzo dużego skomplikowania budowy tych skrzyń, które do póki działają sprawują się świetnie ale podatne są na kosztowne usterki.

Charakterystyka manualnych skrzyń biegów

Zwolennicy ręcznego zmieniania biegów, jako główny argument za taką przekładnią zawsze na pierwszym miejscu wymieniają większą kontrolę nad samochodem i większe bezpieczeństwo podczas sytuacji podbramkowych na drodze np. podczas poślizgu.
Argument ten jest jak najbardziej właściwy, jednak żeby móc tę zaletę skrzyni manualnej wykorzystywać, konieczne jest posiadanie ponadprzeciętnych umiejętności prowadzenia samochodu. Statystyczny kierowca najczęściej w sytuacji zagrożenia spanikuje i nic nie zrobi, aby ocalić samochód przed stłuczką, albo w najlepszym razie będzie starał się ratować sytuacje poprzez manewrowanie kierownicą, gazem i hamulcem. Dołożenie do tego odpowiedniego przełożenia skrzyni, gdy sytuacja zagrożenia zaczyna i kończy się w ciągu sekundy lub dwóch, jest w zasięgu jedynie kierowców rajdowych lub wyścigowych.
Z bardziej przyziemnych zalet tej skrzyni wymienić można przede wszystkim wartości ekonomiczne. Jest tańsza w zakupie oraz w eksploatacji. Wymiana oleju, czy też podstawowe naprawy serwisowe są niczym nie wyróżniającymi się kosztami na tle całego samochodu.

Jeśli chodzi o poważniejsze naprawy to są one co prawda bardzo kosztowne, niewiele mniej niż w przypadku skrzyń automatycznych, jednak przeciętny użytkownik samochodu prawdopodobnie nigdy ich nie doświadczy. Poprawnie serwisowana i wykorzystywana skrzynia ma przebieg liczony w setkach tysięcy kilometrów. Zdecydowanie większe jest prawdopodobieństwo zużycia silnika niż samej manualnej skrzyni biegów.
Do wad zaliczyć można z pewnością znacznie bardziej skomplikowane użytkowanie na co dzień. Co prawda do ciągłego manewrowania drążkiem zmiany biegów szybko da się przywyknąć, jednak jazda w korku z ciągłym użytkowaniem sprzęgła nawet dla doświadczonego kierowcy jest doświadczeniem trudnym i niewygodnym.
Skrzynie te są również znacznie trudniejsze w przypadku początkujących kierowców. Trudności z ruszaniem lub pomyłki z wrzucaniem odpowiedniego biegu są na porządku dziennym.

Którą wybrać?

Wszystko tak na prawdę zależy od osobistych preferencji. Głównym czynnikiem decydującym jest oczywiście cena i późniejsze koszta. Posiadając jednak wystarczające środki, najlepiej byłoby się przejechać autem z obydwoma skrzyniami i dokonać samodzielnej oceny.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here