Strona główna
Mechanika
Tutaj jesteś
Mechanika usterki układu wydechowego

4 najczęstsze usterki układu wydechowego pojazdu

Data publikacji 1 kwietnia 2019

Samochód składa się z wielu różnych, mniej lub bardziej istotnych dla jego działania części. Wśród nich wymienia się układ wydechowy, który w trakcie jazdy autem poddawany jest niszczącemu działaniu wysokich temperatur i potencjalnie szkodliwych substancji. Sprawia więc nie mało kłopotów właścicielom pojazdów. Przedstawiamy 4 najczęstsze usterki, jakim może ulec wydech.

  1. Rdzewienie części układu wydechowego
  2. Awaria kolektora
  3. Utrata drożności katalizatora
  4. Filtry do wymiany

Rdza zagrożeniem dla wydechu

Wydech, czyli układ wydechowy pojazdu, wykonany jest w dużej mierze ze stali. To powoduje niestety, że podlega procesom rdzewienia. Rdza osłabia strukturę materiału, powodując jego degradację. Ostatecznie w metalowych elementach układu wydechowego mogą powstać ubytki i nieszczelności. Można je zauważyć, kiedy przy wysokich obrotach silnika kierowca słyszy charakterystyczny metaliczny dźwięk.  

Jak sobie poradzić z tym problemem, który obejmuje wiele części do samochodów osobowych i nie tylko? Można zastosować akcesoria i preparaty zabezpieczające stal przed szkodliwym wpływem rdzy. Doraźnie wydech można naprawić, zaklejając ubytek specjalną taśmą uszczelniającą. To jednak tzw. prowizorka, która może zadziałać na krótką metę.

Przystępując do naprawy usterki spowodowanej rdzą, należy wyciąć dziurawą część elementu i wspawać stalowy kawałek wolny od rdzy. Czasem jednak po prostu trzeba wymienić wydech na nowy, w czym pomoże sklep z częściami samochodowymi motostacja.pl. Rdza jest też zagrożeniem dla wielu innych części samochodowych, m.in. chodzi o hamulce, a właściwie tarcze hamulcowe czy sprzęgło.

Uszkodzony wydech z winy kolektora

W układzie wydechowym pojazdu ważną rolę odgrywają kolektor i katalizator. Kolektor wydechowy akumuluje spaliny z wszystkich cylindrów i transportuje je do kolejnego elementu układu, tj. do katalizatora. Na skutek ciągłego rozgrzewania i stygnięcia, kolektor z czasem się zużywa i pęka. Nieszczelność powoduje przy tym nierówną pracę i świst silnika. Dziurę można załatać mocnym spawem.

Utrata drożności przez katalizator

Także katalizator może stracić swoją drożność w wyniku osadzania się sadzy, przez co spada moc auta. Ogranicza się bowiem tempo odprowadzania spalin. W takim przypadku przyda się wymiana katalizatora. Markowe części czy zamienniki dobrej jakości pozwolą na szybkie naprawienie usterki.

Problemy z filtrami

Filtry eliminujące szkodliwe cząstki stałe w silnikach diesla są problematyczne dla całego układu wydechowego. Mogą się zapchać i wówczas albo trzeba je regenerować, albo też przy znacznym ograniczeniu ich drożności należy je wymienić na nowe.

Istnieje wiele przykładów tego, jakim awariom może ulec wydech samochodu. Filtry, katalizator, kolektor i rdzewienie elementów metalowych to tylko przykłady usterek.

motocykl

ferrozkatalog

Nasza redakcja to zespół, który tworzy artykuły, porady oraz inspiracje, które pomagają zarówno profesjonalistom, jak i amatorom w ich codziennych projektach i pasjach.

MOŻE CIĘ RÓWNIEŻ ZAINTERESOWAĆ

Jesteś zainteresowany reklamą?