Prawidłowe ciśnienie w oponach – jak je sprawdzić i dlaczego jest ważne
Data publikacji 26 kwietnia 2021Większość posiadaczy samochodów zdaje sobie sprawę, że ciśnienie w oponach ma ogromny wpływ na bezpieczeństwo i komfort podczas jazdy. Jednak nie każdy wie, jakie jest prawidłowe ciśnienie w oponach – jak je sprawdzić i dlaczego jest tak ważne. Tego wszystkiego dowiesz się z poniższego artykułu.
Jakie powinno być ciśnienie w oponach
Ciśnienie w oponach, niezależnie od ich rodzaju, czy są to opony zimowe, letnie czy całoroczne, wyraża się za pomocą kilopaskali (kPa), barów, atmosfery technicznej lub PSI. Kilopaskale to 1000 Paskali, 1 bar to 100 kilopaskali. Ze względu na niewielką różnicę, która nie ma wielkiego wpływu na ciśnienie w oponach, przyjmuje się, że bar i atmosfera to to samo. PSI to jednostka używana w brytyjskim systemie mar.
Ciśnienie w oponach samochodowych
Powszechnie najbardziej prawidłową wartością ciśnienia w oponach jest 2,2 bara. Wartość jest uniwersalna dla różnych modeli aut, ale to nie oznacza, że będzie prawidłowa dla Twojego samochodu. Najlepiej stosować się do zaleceń producenta. Takie instrukcje, co do prawidłowego ciśnienie w oponach, znajdziesz:
- na tabliczce znamionowej, która znajduje się na kole zapasowym, w bagażniku, przy wlewie paliwa lub w schowku,
- w instrukcjach obsługi samochodu,
- u dealera lub sprzedawcy opon,
- w kalkulatorze ciśnień online.
WAŻNE! Na oponach widnieje informacja, która świadczy o maksymalnym ciśnieniu dopuszczalnym w tym rodzaju ogumienia. Nie zawsze jednak jest to wartość prawidłowa, która daje komfort i bezpieczeństwo.
Ciśnienie w oponach rowerowych
Ogólnikowo zaleca się, aby w przypadku systemów z dętkami, ciśnienie w oponach wynosiło 2.0 – 3.5 Bar. W przeciwnym razie, czyli u bezdętkowych, ma być 1.4 – 2.5 bara. Zdarza się, że ciśnienie schodzi poniżej 1.0, jednak takie zalecenie dotyczy tylko rowerów, które te opony mają szersze, a waga rowerzysty nie jest duża.
Ciśnienie w oponach motocyklowych
Tabela najczęściej wskazuje optimum, które dobrze jest zachować dla danego modelu. Popularna wartość ciśnienie w oponach motocyklowych, dzieli się na przód oraz tył. Koło motocykla na przodzie powinno mieć 2,1 – 2,5 bara, a tylne 2,3 – 2,9 bara.
Ciśnienie w oponach samochodu osobowego
Metody sprawdzania ciśnienia w oponach są różne (nie ma tu znaczenia czy są to opony całoroczne, zimowe czy letnie) Jednak najważniejsza jest zawsze systematyczność w wykonywaniu tej czynności. Idealnym nawykiem jest sprawdzanie ciśnienia w oponach przy każdej wizycie na stacji benzynowej. Można również ustalić jeden dzień w miesiącu, ale konieczne jest sprawdzanie atmosfer w oponach przed dłuższą trasą. Oprócz miejsca takiego jak stacja, ciśnienie w kołach uda się zmierzyć w warsztatach czy serwisach samochodowych. Kluczowym faktem jest zasada, aby ciśnienie mierzyć na zimnych oponach. Z reguły po jeździe należy odczekać 15-30 minut, a zależeć to będzie od długości przebytej drogi.
Zbyt duże ciśnienie w oponach
Za wysoka wartość barów w oponach wpływa między innymi na:
- Słabszą przyczepność auta do drogi podczas jazdy. Dzieje się tak, ponieważ powierzchnia styku koła z ziemią jest niewystarczająca.
- Obniżenie komfortu jazdy. Z tego względu, że nierówności są słabiej tłumione, a to skutkuje podwyższeniem poziomu hałasu.
- Szybsze zniszczenie części zawieszenia, co powoduje gorszą amortyzację. W końcowym efekcie doprowadza to do awarii systemów elektronicznych w samochodzie.
Za wysokie ciśnienie w oponach samochodowych wpływa na większą eksploatację bieżnika. Co prowadzi do zniekształcenia miejsca styku opony z nawierzchnią.
Za niskie ciśnienie w oponach
Zbyt mała wartość atmosfery w oponach także ma wiele negatywnych skutków. Kierujący może mieć problem z wykonywanie manewrów np. parkowania bez wspomagania. Innym wynikiem za niskiego ciśnienie jest szybsze zużycie elementów układu kierowniczego i samych opon. Pojawia się nawet ryzyko wystrzału opony podczas jazdy oraz zmniejszenia sprawności koła na aquaplaning.